Onlangs debuteerde Marinet Haitsma met de grotestadsroman Vrouwentongen. Een tragikomedie over gemis en verlies in hartje Rotterdam. Interviewer Ruud Aret raakte er tijdens Boek&Bal, zaterdag 21 maart, van in de war: ‘Is de hoofdpersoon een vrouw die postnataal depressief de ondergang tegemoet gaat?’
Neen. De hoofdpersoon in Vrouwentongen, Josha Lieven, verliest haar zoontje tijdens een hypermoderne scheiding – maar wint hem terug via de dood.
“Dit is intimiteit,” zei ik. “Dit. Dit is het. Zo dichtbij is hij nog nooit geweest. Nu heb ik eindelijk mijn kind. Terug.”
Josha sluit vriendschap met de spiegelbeeldige Marokkaanse vrouw Marakech, die volgens tien tips van Ayaan Hirsi Ali een (geheimzinnig) nieuw leven opbouwt. Beide vrouwen voelen zich verbannen uit hun cultuur en zoeken de liefde, helaas via rampzalige sporen.
Zangeres Frederique Spigt noemde Vrouwentongen tijdens de presentatie een ‘overdonderend debuut’, Radio Rijnmond meende dat hoofdpersoon Josha ‘knettergek’ was, Schrijven Magazine sprak van een ‘naar-de-keel-grijpende roman’ en Biblion prees vooral de scherpe beschrijvingen van kleurrijke personages. Een cineaste werkt aan de verfilming van de roman.
Marinet Haitsma woont en werkt in de enige echte stad van Nederland: Rotterdam.
Wilt u meer weten? Marinet uitnodigen voor een lezing? Een discussie over infanticide? Of gewoon een goed gesprek over de kredietcrisis?
Mail.
Of bel Compaan uitgevers: 010 – 435 15 01